Contoh Pantun Berkenalan

Berikut contoh-contoh pantun berkenalan :

Belah-belah si kayu jati
Lebat buahnya kelapa puan
Sudah lama pendam di hati
Hendak kenalan denganmu puan

Rambutan lebat buahnya
Dikirm orang dalam peti
Pantun saya dalam maksud nya
Tuan pikir didalam hati

Memang sengaja pergi melapun
Pergi melapun berjiran-jiran
Berucap saya di dalam pantun
Dalam berpantun ada tujuan

Kalau masak buah pepaya
Pepaya dipetik pagi
Kalau boleh hamba bertanya
Siapa nama adik ini

Ramai orang di tengah pekan
Orang muda menjual manggis
Ingin hati mengenal tuan
Siapa gerangan si hitam manis

Dari Jepun ke Bandar Cina
Anak elang mati dipanah
Adik manis saya bertanya
Bolehkah saya datang ke rumah

Kain batik terbang mengirap
Undung-undung di tanah bayang
Melihat adik darah tersirap
Badan terasa bayang-bayang

Kalau ada kaca di pintu
Kaca di depan saya pecahkan
Kalau abang kata begitu
Nyawa dan badan saya serahkan

Ikan bernama gamba lelan
Mudik menggonggong anak belanak
Tuan sepantun gambar bulan
Indah di mata orang nan banyak

Putri memakan sirih
Meraih bibirnya cantik rupawan
Kasih ditolak jangan bersedih
Sedangkan nyawa lepas di badan

Belum ada Komentar untuk "Contoh Pantun Berkenalan"

Posting Komentar

Komentar dimoderasi
Komentar akan muncul apabila disetujui oleh penulis

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel